Viggo ska snart fylla åtta och det är mycket som är nytt i hans liv. Och han tänker mycket. Till exempel på hur det känns att vara kär. Är det kär pappa är när han dansar fånigt messar massa hjärtan till sin nya tjej? Och är mamma kär när hon hela tiden vill pussa på sin kille Nils?
Kanske är Viggo själv kär för han blir alldeles bubblig och skrattig när han träffar Roya på stranden. Ny är också Kira, Viggos egen boxervalp, som är världens gulligaste. När Viggo fyller åtta år ska han inte ha kalas. Han ska ha lan. Valp-lan. Han ska bjuda bästisen Malte såklart. Och han vill bjuda Roya. Frågan är om han vågar säga det till Malte...