När det gäller böcker är det inte bara innehållet som räknas. Hur boken ser
ut har faktiskt stor betydelse. Det kan göra att man blir sugen på att läsa –
och tvärtom! Vi har pratat bokomslag med två experter.

När det gäller böcker är det inte bara innehållet som räknas. Hur boken ser ut har faktiskt stor betydelse. Det kan göra att man blir sugen på att läsa – och tvärtom! Eva Dahlin och Anders Bergström, Foto: Bonnier CarlsénVi har pratat bokomslag med två experter.

Kollar du på omslaget när du väljer bok? Vi slår vad om att du svarar ja på den frågan. Det är nämligen just det som är omslagens uppgift. Att göra dig sugen att läsa, så att du inte kan låta bli att köpa eller låna den där boken.

– Omslaget är jätteviktigt! Det är det första man ser och det som ska berätta vad boken handlar om, säger Eva Dahlin som är litterär chef på förlaget Bonnier Carlsen. Hon och hennes kollegor jobbar mycket med sina omslag. Ofta börjar det med att de tillsammans med författaren ”kokar ner” bokens handling, för att komma på vad som är viktigast att få med. De försöker komma på nyckelord och hitta exempelbilder. Sedan är det dags att ta in en formgivare som tar fram olika förslag – ofta upp mot tio stycken! Sedan gäller det bara att bestämma sig för ett …

Men vad är ett bra omslag då? – Det ska väcka mycket fantasier och idéer om vad boken handlar om. Och det måste utmana – fast lagom mycket, säger Eva Dahlin. Anders Bergström jobbar som formgivare på förlaget Rabén & Sjögren, där han bland annat gör omslag till barn- och ungdomsböcker. Han lägger mycket tid på att hitta bra bilder – och ett av hans bästa knep är att använda ansikten. – Vi söker oss gärna till andras blickar. Kolla till exempel i en tidningsbutik och räkna hur många tidningar som har ett ansikte på omslaget, säger han. Men det går trender även i bokomslag. Eva Dahlin tycker att det är mer illustrationer än fotografier som gäller just nu, och när man använder foton är de ofta ”stympade”, så att man bara ser en hand, benen eller någon annan kroppsdel. Det är också trendigt med grafiska omslag där man inte har någon bild alls utan bara en titel där man leker med bokstäverna. Finns det något man absolut ska undvika? – Jag aktar mig för att böcker med så liten titel att det blir svårläst, säger Anders Bergström. Eva Dahlin säger att ett omslag inte får vara för vagt, så att det inte säger något om boken. Och nu när många köper böcker på nätet måste man anpassa omslagen till det. – Vita böcker kan vara lite svåra, för de smälter liksom in i bakgrunden på en sajt, säger hon. /Lisa Jannerling